Friday, May 16, 2008

UMNO DAN TUN?

(petikan dari Blog Che Det - respon kepada Red1)

yin & yan
said...

Yang Berbahagia Tun Dr Mahathir,
As Salaamu'alaykum.
Semoga dikurniakan Allah kepada Tun keadaan sihat sejahtera selalu. Amin.

Yang Berbahagia Tun,

UMNO DAN TUN?

Ingin saya tarik perhatian Tun dan semua kepada pos oleh Red1, seorang bukan melayu (muslim berbangsa cina) yang perihatin tentang UMNO tapi inginkan supaya

"Tun perlu terus mengulangi nasihat yang bernas bagi kebaikan semua, bukan untuk UMNO sahaja..." Red1.

Perkara besar di sini ialah Tun bukan hanya 'aset' orang melayu tetapi aset untuk orang malaysia, orang islam malahan aset dunia!

Maknanya jika Tun hanya bercakap dalam kerangka UMNO kerapkali Tun juga terperangkap dalam hujah-hujah kepartian sempit yang lazimnya dipergunakan oleh 'musuh-musuh' yang akal mereka terkotak seperti mana kotak parti politik yang masing-masing cuba besar-besarkan.

Akal politik berkotak undi ini amat sempit. Malahan akal sebegini akan menghalalkan Islam supaya dikotakundikan. Akhirnya Islam pun terdemokrasi!

Seringkali apabila Tun bercakap di luar kotak politik maka sedunia akan terpegun hinggakan IMF dan Bank Dunia pun Tun kalahkan.

Apabila Tun buang masa melayan kerenah dalam kotak parti seperti PAS atau PKR dan juga UMNO maka Tun sering terperangkap hinggakan kadang-kadang berhujah seperti akal sempit orang berparti juga.
Memang sistem kotak itu menyempitkan akal. Tak hairanlah Nik Aziz pun atas nama parti (yang menjadi lebih besar dari islam)pun merepek seperti dalam isu mencarut dalam Islam .


Saranan Red1 itu saya percaya juga mewakili orang lain sedunia yang nyata lebih ramai dari orang UMNO. Orang di luar UMNO mahu melihat Tun yang bercakap tanpa dibatasi oleh politik UMNO.Mereka juga ingin meminjam Tun.Tetapi Tun terperangkap dengan cuba membetulkan UMNO yang mungkin tidak boleh dibetulkan lagi.

Tun juga pernah sebut sistem seperti sosialisme/komunisme malahan kapitalisme itu sendiri sudah berubah dan menjadi tidak relevan. Mungkin UMNO juga tidak relevan apatah lagi apabila ramai anak, cucu-cicit orang UMNO sendiri yang kelihatan menolak UMNO. Mungkin bukan kerana tak suka kepada UMNO tetapi memang anak cucu-cicit kita dah tak dapat 'identify themselves' dengan UMNO.Mereka tak berkongsi pengalaman orang UMNO awalan bagaimana mungkin mereka hendak perjuangkan UMNO? Dalam keluarga Tun pun, Mukhriz mungkin nampak jelas menurut jejak Tun tetapi Marina kelihatan orangnya berbeza pendirian 'politik'nya.

Tun adalah orang yang global dan segala pandang hormat kepada Tun adalah lebih kerana sumbangan kerja dan idea Tun yang tidak terikat dengan parti, bangsa mahupun sempadan negara. Lihat sahaja bagaimana Tun berseorangan 'melawan' IMF dan Bank Dunia. Itu suatu perjuangan besar kerana Allah dan RasulNya s.a.w pun telah iystiharkan perang ke atas Riba dan itulah yang Tun lakukan juga. Perjuangan tersebut, orang UMNO pun tak faham dan tak tahu apa nak buat. Semoga Allah beri balasan baik untuk Tun atas usaha Tun selamatkan Malaysia malah menunjukkan kepada dunia betapa badan-badan riba itu boleh dikalahkan.

Apabila Tun bercakap atas pentas luas yang tidak terkotak dan terjangkau akal fikiran orang lain maka kita lihat 'musuh-musuh' politik Tun pun turut sokong Tun seperti mana Nik Aziz menyokong projek Dinar Emas Tun.

Semoga Tun dapat renungkan betapa Red1 dan jutaan orang di luar UMNO ingin meminjam Tun dan mengharapkan Tun tidak terpenjara dalam isu UMNO sahaja.

wassalam
Yin & Yan

May 16, 2008 4:55 PM