Friday, May 9, 2008

Red1 dan "Mahathir Selamatkan Raja"

pos untuk Red1 dalam -"Mahathir Selamatkan Raja"
Blogger yin & yan said...

Yin: Amzari Zhahir pertikaikan DrM atau Red1?

Yan: Tak pasti! Sebab Red1 tulis hal "Mahathir Selamatkan Raja" bukan berkenaan "Mahathir sebagai contoh".

Yin: Betul ada beza tu! Lagipun Red1 tulis tajuknya dalam inverted commas. Maknanya apapun peribadi DrM, beliau secara sengaja atau tak sengaja memang 'selamatkan raja'.

Yan: Suka atau tak suka dia dah selamatkan raja atau sultan. Tapi Yan lebih ingat tentang DrM promosi dinar dan lawan hantu riba IMF dengan bank dunia.

Yin: Jadi DrM dah 'selamatkan' kesultanan dan perjuangkan dinar yg sebenarnya asas sistem zakat yg betul dan bukan duit dolar atau ringgit. Orang lain sampai la banyak yang tak faham pun tentang dinar dan tak faham pun musuh Islam
pada hantu2 riba tu. Bukankah dalam khubah terakhir ada pesanan Rasulullah s.a.w tentang bahaya riba? Khalifah Othmaniyyah dulupun jatuh sebab terima pakai sistem bank luar dan buang dinar kemudian mulalah dolar bermaharajalela.

Yan: Betul Yin! Raja Nazrin pun pernah sebut, kesultanan adalah sebahagian dari kekhalifahan Islam.
Kesultanan melayu ni dulu memang bernaung bawah khalifah di Turki. Jadi maknanya kita di sini masih pegang obor2 atau kunci khalifah walaupun khalifah di Turki dah tiada.


Yin: Baru saya nampak Yan kenapa kesultanan tu penting diselamatkan. Memang dulu heboh tentang DrM dengan Raja, Yan ingat lagi tak? Masa tu memang banyak cerita tentang kesalahan Raja. Nasib baik selepas episod DrM dengan Raja banyak raja dan sultan jadi semakin baik. Semoga kuasa Islam menurut fitrah ini terpelihara apabila Sultan diberi kebijaksanaan oleh Allah dan para ulama diberi keberanian menasihati Sultan.

Yan: Takkan nak harap Islam timbul dari tong undi demokrasi pula. Yang Haq timbul dari yang batil? Sesetengah so call ulama tu Yan nampak depa pula yang gila undi. Undilah aku! Semua dah gila kuasa. Depa pula suruh kita sembah tong demokrasi.

Yan: Bagus juga ada 'krisis politik' kali ni. Baru nampak betapa pentingnya kesultanan.

Yin: Yelah kali ni Karpal pun terperangkap. Ingat dia hero. Tengok-tengok tak dak sapa pun nak sokong dia. Orang dari tong DAP pun tak mau bergeng dengan dia. Lim Kit Siang dah awal2 minta ampun. Nik Aziz pun tak mau komen bab ini.Katanya nanti kena balik kepala sendiri.

Yan: Baguslah depa dah mula sedar had tong demokrasi ni.



yin & yan
http://yindanyan.blogspot.com/

May 9, 2008 5:09 PM

No comments: